31/03/2016

Hantaran

Assalammualaikum

sekarang ni tengah kecoh pasal hantaran... tetiba aku teringat hantaran aku dulu... RM7881... saje nak reveal... hahaha...

dulu masa nak bagi hantaran tu... aku n tunang (now laki aku la kan) dah bincang siap2 nak letak berapa... kitorang nak letak gabungan tahun lahir.... so, tahun lahir laki lah kan yang kat depan... aku xmo... aku nak tahun lahir aku so RM8178... saje nak banyak sket... xboleh... mesti laki dulu... hek eleh... beza tak sampai rm200 pun... saje jer... pastu dia kata... no tu tak cantek... cantek lah... awal 8 akhirpun 8... tak cantekkkkk kata dia... ok la.... apa nak gaduh kan... jadi setuju RM7881...

Hantaran ni bagi awal sebelum majlis... so, nanti hari majlis takyah berpeluh bawa duit banyak... kitorang wat majlis kecik je masa penyampaian hantaran... penyampaian kauuuu.... family dia n family aku jer... wat makan2... so, orang tak tau....

baru2 ni aku tanya asben... ada tak nampak mak n abah buka album isi duit tu depan family dia... asben kata tak.... ok, aku dah agak... ni memang adat jawa... jawa2 lain... sila jangan buat malu hokey... kira hantaran cukup tak cukup depan2 orang.... macam tu jugak masa mak aku pinang akak ipar aku yang sulung which is dia pun org jawa... bila masuk bab hantaran... dorang tak nak bincang depan orang ramai... tak manis...

tapi... akak ipar aku no 2 pun bukan orang jawa gak... ayah dia kelate, mak dia nogori... pun tak nak bincang pasal hantaran... xyah hantaran2... baik kannn... abang aku nye hepi... cakap kat mak aku tak yah bagi... hangin je mak aku... hahahaha!!! orang lelaki memang lurus... sib baik mak aku ada... mak aku yang tetapkan hantaran... padahal dia pihak lelaki tu..... penat mak n ayah dia besarkan dia.. free2 je ko nak amik anak dia... lempang nak??? hahaha!!! ni aku yang tambah...

kita kan orang islam... yang penting mas kahwin... yang tu wajib... mas kahwin aku RM100 je... hahaha!!! oklah tu... laki aku up RM20 sebab ikut negeri selangor masa tu RM80 je... makasih ye...

bila aku terbaca benda2 viral kat FB... yang pengantin pompuan pun sama naik tocang dok menjerit gak.... aku tak paham sebenanye... ko sayang ke idak sebenanye dengan bakal suami ko ni? ko nak kawen dengan dia... sehidup semati dengan dia... or ko just nak duit dia semata untuk ko bagitau kat orang.... hantaran aku banyakkkkkk.... penting ke? pelik arrrr... takkan ko tak tau tahap kewangan dia setara mana? kemampuan dia setara mana? dia dah bagi... bagi aku banyak tuuuu... just kurang RM1k... buat senyap je lah... lepas majlis boleh sembang pe... dan yang paling aku pelik tu... yang mengira tu apsal huduh sangat perangai tuuu... dok jerit2 time majlis duit tak cukup???? sopan mana sopan????

sekarang ni kan hantaran tu sama dengan mas kawen... so dah jadi wajib sebab nak kena sebut masa akad nanti... tapi aku rasa tak salah kalau nak bisik2 kat telinga pihak lelaki... pssttt... pihak kami dah kira... wang hantaran kurang 1k... mungkin pihak lelaki salah kira masa gubah... kata orang melayu penuh budi bahasa... tak salah kalau kita berfikiran positif...

as a human... kalau orang cakap baik2 dengan kita... nak marah pun tak jadi... betol tak???? ni dok jerit2... kat situ dah nampak masa depan perkahwinan tu... sebab tu kot cerai terus... isk... seram...

hopefully by the time ank2 aku nak kawen... perangai aku tak keji... anak2 aku pun tak keji... risauuuu... kita tak kan tau apa yang akan jadi akan datang... semoga dijauhi sifat2 mazmumah ni dari ahli keluarga aku... Aminnn...

k, nak tengok JJCM
tgk tv je keje ko kannnn


No comments:

Post a Comment