09/03/2016

Halal dan Haram

Assalammualaikum

Hukum halal dan haramnya sesuatu perkara bukan kita yang tentukan tapi Allah...
Semuanya dah termaktub dan tertulis di dalam Al-Quran
kat sini aku nak cite pasal hukum halal dan haram yang manusia tentukan...

pasal cukur kening... aku tak nak explain banyak... sebab ada sesetengah manusia dia tak faham hukum yang dia tauuuu dia nak hentam orangggg jerrr... yes, aku pernah cukur kening... tapiii bukan aku tarah semua kening aku pastu aku lukis balik... tu haram! aku just modified sikit... kening aku ni bercantum hokey... so, aku tarah yang tengah2... kasi bersih sikit... pastu cabut sikit yang bersepah2 kasi kemas... thats it! aku buat, masa tu aku dah kawen, mia pun dah setahun lebih...
tapiii ada manusia ni macam tak puas hati bila aku buat benda tu... siap bisik kat laki dia tapi kuat ko... aku dengar... cuma aku tak sound jer... ko buat rebonding rambut tu halal ke cek kak?

benda haram yang aku buat ialah cukur kening
dia,
berkemban pas mandi depan sepupu sepapat, laki makcik ko, halal?
free hair, tayang rambut depan bukan mahram, halal?
pakai baju ketat sampai nampak bentuk tetek, halal?
baju jarang nampak badan, nampak ketiak, halal?
seluar ketat nampak bentuk miss v, halal?
terpekik terlolong, macam polong, halal?
pakai baju nampak lengan, halal?

dah, dah, penat nak senarai... kisahnyer... halal dan haram tu Allah tentukan, bukan ko... aku sendiri nak tegur orang pun takuit... aku lum sempurna...

yang paling tak menahan... anak ko kena hafal Quran 60 juzuk..
sib baik tatkala itu, aku di kurniakan Allah keblurrrannn yang kuat... sampai terpinga2... aku macam... errr... apsal macam pelik jer, macam banyak sangat jer nak kena hafal tu... padahal aku dulu pun sekolah agama... takdelah banyak sangat benda nak dihafal... aku just tanya... dia masuk sek agama ke?
taklah sek aliran biasa
oh, hmmm (60 juzuk?????)

bila aku dah sampai rumah baru aku rasa clear... woiii!!! juzuk dalam Al Quran ada 30 je lah!! tulah, anak ko bodohkan ko, ko tak tau... bahahaha!!!! konon2 sengsara sangat lah kisah dia masuk tingkatan 1 kat asrama tuh... padahal... anak dara ko tu pemalas wat keje umah... kalau mak aku tuuu... arwah dah aku....
ko kena hafal Al Quran 30 juzuk ke, sekali dengan tafsirannyer ke, ko sekarang kat rumah... sila buat keje rumah... ada mak pedulik... balik asrama nanti ko hafal lah balik!
baik mak...

oh, nampak lengan tu bukan yang dari siku ke jari ek, dari ketiak terus ke jari... tutup sikitttt... jer... kalau ko, halal la kann... yang tu tak haram... halal endasmu bodol!

No comments:

Post a Comment