24/04/2013

Rendang Ayam Negeri 9 - Sonang

Assalammualaikum

Hmmm.. aku sangat suka makan rendang ayam... lebih2 lagi kalu rendang negori 9 nehhh.... tapi kalu yang aku buat versi tak pedasla... sobab haku tak makan pedas... sikit2 bolela.... banyak2... nanges.... Jom tengok gambar dulu...

gambo kredit pada google

Rendang ni ia kaler kuning... aku kalu makan hari2 pun boley... makan dengan roti pon sodap... Meh salin resepi...

Bahan-bahan:
1 Ekor Ayam
10 Ulas Bawang Merah (kurangkan pon xpe)
3 Ulas Bawang Putih
1 inci Halia
15 biji cili api (bergantung kepada tahap ketahanan lidah memasing)
Kerisik (ikut suka, tak nak letak pun xpe)
Santan (1 biji kelapa)
1 batang Serai
Daun kunyit (dicarik2 atau dihiris2 halus)
air asam jawa (optional)
Garam & Gula secukup rasa

Cara-cara:
1. Bawang merah, bawang putih, halia dan cili api diblend dengan air yang sedikit. Kemudian, tumis sehingga naik bau... hmmm sedapnyeee...
2. Masukkan ayam, serai, daun kunyit, sedikit santan, gula dan garam.
3. Agak2 ayam dah cukup masak, masukkan lebihan santan dan bila rendang sudah agak kering masukkan kerisik.
4. Siap.

p/s: kalu yang nak ada rasa masam2 sket, leh masukkan air asam jawa masa step yang ke-2.

kalau yang versi aku buat.ada kuah sket.aku tak suka kering2 sebab leh makan jemput sambil cicah rendang... nyum nyum... macam2 cara leh makan... ikut sukati tekak memasing k.

Selamat mencoba dan menjamu selera...

2 comments:

  1. apsal derhaka sangat rendang ayam nogori ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. awatnya derhaka? aku blajaq dari org negori... org tu yg derhaka... kuikuikui...

      Delete