30/06/2014

Resepi Ikan Keli Goreng Cili

Assalammualaikum

Nape saya katakan ini Resepi Embah Homemade? sebab ni resepi Mak saya... Mak saya dah jadi nenek so, tak salah la kalu saya panggil dia Embah... Embah pada anak2 saya.. hikhik..

Bulan puasa ni kan mesti ramai yang tercari2 resepi untuk juadah berbuka... saya suka yang simple mimple je... kalau macam2... mintak ampun... sangat tidak suka...

mari kita lihat apa bahan2 nya...


Ikan keli... ikutla brape ekor mau ye... dalam gamba 5 ekor
bawang besar 2 biji.(saiz sederhana je, hiris bulat2 2 atau 3 potong sahaja dan selebihnya diblender dengan air yang sedikit sahaja.. asalkan boleh blend sudah)
cili kering di blender (saya tak pakai cili boh)
halia.. saiz dalam 1 inci (dikelar)
serai sebatang shj (diketuk)

Cara2 memasak...
Ikan keli digoreng sehingga garing... kalau suka tak berapa garing nak rasa jus2 ikan.. pun boleh... ikut tekak masing2.. pas tu.. 
Guna mintak menggoreng ikan tadi... keluarkan sedikit jika minyak terlalu banyak... tinggalkan untuk menumis sahaja
tumis bawang yang telah diblend tadi bersama2 cili blender... kalu tak suka pedas sangat... cukuplah 2 sudu besar... kalau suka podeh... amikla 5 sudu... huhu... 
tumis sehingga kuar minyak... masukkan sedikit air... air tu campuran dengan bawang blend yang ada dalam blender tu... saya tak suka membazir... *matakeatastangankatbahu*
pastu tunggu kering sampai naik minyak... jangan kering sangat... pastu masukkan bawang yang dihiris, halia dan serai...
gaul, matikan api dan masukkan ikan keli tadi... gaul dalam kuali bagi ikan dan cili tu sebati...
masa hidangkan... buang le serai n halia tu... kang adalak yang tergigit halia.. haha!! tapi memang ada yang suka kunyah halia...
kalau ada spesis tu kat rumah... memang elok sangatla... takdela terbuang halia den.. huhu..

Ok, selamat mencuba...

Selamat berpuasa dan berbuka puasa

Wassalam