28/06/2014

Gigih Shangat ni... hehe...

Assalammualaikum...

Caye tak caye aku ni gigihla.. nak wat kuih buah rotan aka bijan ni... makan, sekejap je habis... hihi... nak buatnye... berejam... huhu... meh nak citew sket... 

 untuk pengetahuan semua... bekas2 untuk penjualan biskut raya dari Resepi Embah Homemade akan dibasuh dahulu.... Halalan Toyyiban gituuu....

Setiap kali basuh, aku akan basuh lebih sikit... kalau satu malam tu biasanya boleh dapat 4 balang besar je... sebab buat sorang2... tapi kalau ada assistant... boleh dapat 10.... biasanya bergantung pada permintaan lah kan.... tapi ni sebab nak standby untuk bazar kan... takdelah tiap kali nak buat dok basuh jer.... lambat la nak start kan...

 ni doh untuk buat biskut rotan.... satu adunan ye... aku buat satu adunan untuk setiap kali... sebab adunan ni cepat kerig... kalu buat banyak2 nanti bila dah kering... payah nak gentel... gentel xleh lelama ye... nanti biskut jadi keras... patah gigi nak makan....

 pas dah gentel tu masukkan dalam bekas yang ada bijan... pas dah ratakan bijan tu pada doh... aku masukkan dalam kole hijau tu, pastu aku goncang2 bia bijan tu lekat kat doh... kalau idak, buah rotan tu xde bijan le... hihi...


 tips time menggoreng... pastikan guna api paling kecik... kalau idak, buah rotan tu x masak bahagian dalam dia... dan dia akan jadi lembih... kecut gitu...  ni part paling letih... sebab lenguh ye... kena kacau selalu... kalau tak, buah rotan akan masak x sekata... pastu, minyak kena banyak... kena bagi dia berenang2 dalam tu... hihi...

bila dah kaler coklat2... jangan sampai hangus ye... amik sebiji... belah 2... masa tu dia agak lembik lagi... peratikan bahagian dia... masak penuh ke idak... kalau tak penuh... belum lagi la tu... kasi kacau lagi... pastu buat gitu lagi...

ni yang dah siap... masa nak masukkan dalam bekas ni... pastikan buah rotan tu dah sejuk... jangan panas2 korang masukkan pulak... nanti dia lembik dan tak rangup... huhu... itu ajelah tips dari saya... tips ni mak saya yang bagi aka embah le... hihi...

jap... sebenonye nak bagitau yang daku busy... terbagi tips pulak... haha!!! takpelah... sharing is caring kan...

sms/wasap 0169303884 untuk harga menarik sempena Ramadhan ni...

Ciauuu... bye..

No comments:

Post a Comment