24/10/2017

Pengalaman bersalin

Assalamualaikum

Haritu ternampak gambar ni kat fb senior masa kat SAMER xsilap aku. Terus aku culik gambo ni.. πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚


Terus teringat pengalaman bersalinkan Afi... punyala lama aku kat labour room, hanya ditemani dokte n nurse yg baik hati kat PPUM. Husband xleh teman sebab tak sesuai untuk husband masuk, ditakuti trnmpk aurat ibu lain. πŸ™ˆπŸ™ˆπŸ™ˆ

Sebab anak first, takde pengalaman langsung, jadi memang lama giler kot nak boleh keluar tu. Huhu... tak tau camno nak teran. Teran perut tu camno... sampai sekarang pun aku takleh buat. Iye, bukan beranak hari2.. huhu.. letihnya... tolonglah... menggigil2... sib baik nurse baik hati belaka, masa nak jahit luka tu, rupanya darah beku tak habis keluar, adoiiiii... kena korek balik.. menangis2... tu yg jd laaagiii lama... nurse pun datang bawa air milo siap suapkan straw kat mulut. Sekali sedut je habis kooo... senyum nurse tu.. hihi... afi pun nurse bawa bagi susu,lapa nau afi, mak eh lama sangat. Kejap je terus pandai nyusu... itupun sebab nurse yg suakan... mak eh tgh thn sakit kena jahit... huhu... redha... terima kasih nurse n dokte PPUM.. 😘😘😘

Stail aku lepas bersalin ialah tido... sebab penat giler... sib baik laki aku memahami... tolong tengokkan baby sampai aku bangun, mandi wiladah n makan. Pastu nanti baru dia balik bersihkan diri n datang lagi bawa makanan dari mak. Main2 dengan baby, aku sambung tido balik... kat spital la ko nak rehat pun... balik umah nan hado... hahaha... semua mak mak pun macam tu kannn... bukan aku sorang jer...

Masa mia pulak kat PPUKM, mungkin sebab jarak dengan Afi tak jauh, masa nak bersalin agak mudah... tapi contraction adalah sangat sakit sampai mintak epidural, epidural xsesuai dengan aku... masa pakar saraf cucuk tu... darah kuar tapi luckily, ubat dah masuk sikit kat badan, so, rasa sakit agak kurang... Alhamdulillah n masa deliver ada nurse aka bidan tolong... masa aku teran, dia tolong tolakkan perut, so, sangat mudah bersalin.. thanks nurse... awak sangat baik n bijaks...

Masa caca kat spital Ampang... sakit giler sebab induce.. huhu... pastu aku punya stail, kalu nak bersalin rasa nak meneran je tapi dokter tak bagi teran.. sakit giler aku tahan2 nak bersalin.. dokte kata bukaan baru 5cm.. tapi aku dah terteran2.. hadooo... tahan perut nak berak tak sama dengan nak bersalin sakit woooooooooo... pastu dokte datang dekat cakap, teran je lah... tapi kenapa baby tak kuar2... aku dah tak tentu arah dah... huhuhuhuuu... rupanya bontot caca lari kat tepi... adoii nak, nape ko suka dok tepi... pastu dokte tolak bontot dia yg dok tersangkut kat tepi perut aku tuh, Alhamdulillah... keluar trus... 

Bersalin memang letih weiiii.... berpeluh2... tapi bila tengok muka anak, terus hilang semua tu... terima kasih Allah atas kurniaanMu ini..

K,tu je.

Bye wassalamu





No comments:

Post a Comment