08/09/2014

Kerja Umah Ibu dan Anak

 Assalammualaikum

Sebagai suri rumah mesti banyak kerja-kerja rumah yang perlu kite lakukan... kan? kan? kan?... kalau semua kerja rumah kite lakukan sendiri memang letih la gamoknye... lebih2 lagi bagi ibu yang bekerja... tak kirala kerja apapun.. kan....

Jadi seharusnya tugasan yang mudah2 kite serah pada anak-anak atau suami... tapi... kalau suami sibuk dengan dunia kerjaya nye... huhu... nak wat macamanakan... Cik Hani redha...

Untuk anak2... kite tengok juga tahap umurnya... kalau dalam 5 hingga ke 7 tahun tu... takkan nak suruh masak pulak kan... tebako umah... dahla umah orang... huhu... kalau umah sendiri pun... tak kan nak bagi tebako???

Biasa aku akan suruh anak2 angkat kain dijemuran... selagi tak angkat.. dengarla... mak korang mengaumm.. auummmm!!! manyak cantik... sila buat kerja jangan nak main game sangat... mama pun nak rehat jugak tauu... basuh baju.. sama ada aku yang buat atau En. Somi... sidai... aku akan kerahkan 2 orang askar aku ni sidai yang dorg sampai je.. macam 'adik-adik' tu kan... (kalau tak paham sudah)

 Mia dengan baby dia... takleh lepas tu...

yang tinggi-tinggi tu aku suruh Afi sebab tarik je... tu hanger bulat tu... kalau yang sangkut guna hanger biasa kat atas tu.. aku la yang buat... Mak cik Mia tu kalau buat kerja tak sah kalau tak membebel.. huh! kalah mak ko ni... lempang nak? ada sekali tu dia dok cakap2 dengan abg dia pastu dia sebut 'bongok'... perkataan tu dia wat macam sedapkan ayat... contoh... 'bukan macam ni la bongok'... pastu gelak2 tak bersalah... aku suruh ulang... memang dia ulang la... sebab dia tak tau kot apa itu 'bongok'... dapat hadiah penampo kat mulut... abang pun sebut gak perkataan tu... seri... adik n abg dapat penampo...biaasaaaa tuh!

ha... yang ni koje aku sorg... gambo adik2 tu... Afi punye... hihi... tu yg banyak pun... stress kawe... sehari brape helai ko pakai nak???

Sikit2la suruh budak2 ni... kemas bilik tidur pun aku suruh jugak... walaupun hasilnye... tak semenggah... huhu...

Dulu aku darjah 3 dah start kena masak nasi... tak sabar tunggu Mia darjah 3... kikiki... nasibla...

Korang macamana? saje nak nyibuk.. huhu...

Bye, Wassalam...

No comments:

Post a Comment