03/04/2018

My Little Hero

Assalammualaikum

Biasalah, tajuk nak omputeh aje.. hahaha

Kejadian baru-baru ni. 01.04.2018. Ok, tak amik gambar masa kejadian. Tengah panik, amik hp. Tak mungkin berlaku. Gilo

Kisahnya. Pagi tu lepas breakfast. Ajak Abang buat rak kasut. Teringat kayu palet En Somi kutip kat padang mana ntah. Dari dok tersadai. Baik buat rak kasut memandangkan kasut dah bersepah. Sebelum aku pening, baik buat rak kasut.

Si Abang, biasalah siap bersarung tangan bagai nak kuarkan paku kat kayu tu. Nyampah Mak. haha!! Tengah ralit buat keje dengar Si 2 ekor (anak kucing Cumi n Puma)tu mengiau macam gaduh tapi lain sikit pastu sonyap. Diorang main kat area pasu bunga. Tiba2 Si Cumi kuar dari situ, tak nampak Puma.

'Abang, cuba tengok, Puma tu kenapa?'

Abang pun gi tengok, Tiba2

'Ular! Ular!'

Tapi si Abang makin ke dalam area pasu tu, aku panik. Imagine, ular tedung?. nak gi ke tak nak. Tapi sebab abang tak lari dari situ. Aku gi lah. Anak tu... Bila aku sampai. Ya Allah. Ular sawa tengah belit Puma. Dia belit kepala dengan kaki depan. memang keras dah kaki belakang puma tu.

Si Abang ni punyalah sayang kucing dia. Dia pi tepuk kepala ular tu. Ko hado? terjerit2 aku. huhuhu... sekali dia lepuk, sekali aku jerit. Abang!! Si Abang lak dok jerit

'kucing aku tu!!! kucing aku tu!!!'

kot ular tu paham.

Yang apak dia tengah2 panik tu boleh lak masuk celah2 pasu. padahal ada ruang beso nak ke kawasan pasu tu.. kahkahkah.. (ok, masa kejadian tiada gelak tawa. Abang n kakak nanges, aku berdebo.. blurrr... caca.. errr.. tak kisah... apak dia... ntah, tak tanya)..

Pastu Abang gi tolak sampai tergolek ular tu tapi still tak lepas Cumi, disebabkan pagi2 kan sunyi. Suara jeritan Abang tu buat sekampung datang. Dioarang keluar dari dalam rumah ok. Bukan diorang memang ada kat luar.. Mangaiii... kuat suara ko bang....

Abang terus lepuk ular tu tak benti. Dia lepuk pakai tangan je.... Mau aku tak panik... last2 ular tu lepaskan jugak Si Puma. Aku terus amik Puma, peluk... Diam... tak bergerak... sebak tapi tak nanges.. just blurrr... gosok2.. tiba2 dengar dia bersin dan bergerak... legaaa...

Ular tu lari celah lubang.. Call JPAM... Tapi still tak dapat tangkap.. Orang JPAM kata, ular tu lalu cari makan. Tapi dia tak menetap situ...

Puma terus tak nak keluar rumah. Tau takut... sebelum ni siap bergaduh lagi dengan Abang nak kuar... trauma...

Aku pun tak sangka Si Bujang aku tu berani sampai camtu sekali bila dah terdesak... Bolehla jadi pelindung Mak nanti.

Tapi....

Lepas kejadian tu,

'Takutlah Abang nak gi bilik air. takut ular tu ada kat dalam'

hmmm.. hampeh.. Si bujang aku ni penakut beb... bersilat dengan doktor kalau nak amik darah dia... siap kena bedung kauuu... tua dah ko banggg... camne nak sunat ni????

Sekian sahaja kisah hero ku yang penakut. hahaha!!


Ular tu lebih kurang kaler ni, cerah sikit. Adalah besar lengan lelaki dewasa. panjang lebih kurang 2 meter. huhu..

K, bye wassalamu.

Nak order biskut raya ke kasut ke... klik SINI

No comments:

Post a Comment