10/06/2011

parenting in public

saya baru je baca kat blog Hanis Zalikha tentang parenting in public. sebenarnye saya sangat tak setuju dengan ada sesetengah komen yang cakap. budak kalu takut, lapa memangla nanges... huhu.. ko belum jadik parent, ko tolong dodok diam2.. xyah komen ohkey....

ada sesetengah budak macam....
budak2 ni lah...
kalu kat umah, dia ikut je mana kite pegi... masuk bilik, ikut gi bilik.. masuk dapo, ikut gi dapo, dok depan tv, dua2 depan tv, ni tgh update blog, pale dua2 org ni depan pc??? very challenging kan nak update blog... huhu... tapiiii...... kalu kat luar, huh! takdenye dia ikut mana kite pegi, sorang gi utara sorang gi selatan... kalu mama dia yang bawak jalan2.. sure, pengsan, so, memang kena ada abah... abah ikut adik, sebab adik lagi lasak n lagi laju... huhu... dats y, saya pakai kasut sport kalu kuar, hihi!!! leh main kejar2, kalu time tu pakai sandal or selipa.. sori la ek, memang kelam kabut sket nak kejor kanak2 ribena nih... macam abg, kite sebut nama dia je, dia dah paham... adik lum paham lagiks... abg paham pun abg sama jek, kejap je dok dengan kite, pastu berlari2 lagi... pastu jerit lagi... pastu lari2 lagi... haish! malu ar, kalu kuar... tau dah, pasti kena ngumpat punyer... dahtu,.. korang sume, anak2 baik2 belaka la kan... tu yang sampai ilang tuh... nyusahkan sume rakyat mesia nak kena cari anak korang... takut sangat kena ngata kannn.... aku tak pedulik sume tuh!! yang penting anak aku tak hilang... bukan senang nak dapat sorang... pastu kalu kena colek, huhu... aku takleh bayang... nanges kang....

adik ni plak ada pe'el yang sangat membengangkan diriku... apa ek??? suka ngamuk tak bersebab... ngamuk2.. dok bawah meja... dah pe'el dia gitu, aku malas nak layan, kalu gi kedai makan, sume orang pandang la kan... aku wat bodo je... yang penting, budak ni nanges bukan sebab kena dera oleh diriku tapi sebab dia nak nanges... ngade2 eh... kalu dah wat pe'el gitu bukan leh watpe... dokong, takmo... pujuk2 beli jajan, xmo... pastu ku buat taktau je la kan... pasti la org sekeliling ngumpat kan... makasih ya bagi pahala lu kat gua... wahaha!!!

kalu pasal tengok wayang laks, takkan nak tinggal budak2 ni kat jiran plak? kalu yang family dia jenis tak berkira, takpe.. tolong ek jaga budak2 ni... kitorang nak gi tengok wayang berdua... hamboi2... korang sedap2 tengok wayang, orang lain jaga anak korang ek??? ini ayat aku la... dats y aku tak wat mende tu, angkut je budak 2 org ni... patut ke kite tinggalkan anak kite kat orang sebab nak gi tengok wayang??? hantar kat taska pun rasa berat hati, tapi sebab nak kerja, terpaksa gak hantar... kalu bawa gi keje, pasti tak bole keje... jaga anak la gamoknyer.... ada ke bos yang bagi bawa anak gi opis???mau haru biru opis tuh... hikhikhik!!!

moral of the story??? apa ek... public, please dont judge parent by the way you look them parenting their kids on public... it was different situation. haha!!! apa aku merapek ek... apa2lah... korang pikirla sendiri... kids are unpredictable... mama!!! nak gi alan (jalan)... bila gi jalan, wat perangai... *sigh* tensi wooo!!!!

p/s: aku bukan komen pasal Hanis Zalikha k, aku komen pasal tukang komen dia yang budus tuh...

No comments:

Post a Comment