03/02/2015

Tantrum dan Mia Zulaikha

Assalammualaikum

Tiba-tiba terdetik lak aku nak cite pasal tantrum ni... mungkin ada yang tak tau apa itutantrum... dari definisi yang aku baca... tantrum tu kemarahan secara tiba-tiba... atau bahasa lainnya mengamuk... gitula... biasa tantrum ni berlaku pada kanak2 bermula usia 18 bulan sehingga 4 tahun... ada juga yang lebih awal dan ada yang berakhir lewat... huhu...

Mia memang ada tantrum... kalau dia mengamuk.. sekampung keluar... bajet macam kena belasah dengan mak kan... huhu... maluuunyerrr... kang aku tambah makin kuat pulak ko melalak... huhu... mak ko pon tak tahu nak wat apa kalau datang tantrum dia...

banyak gak aku wat research macamana nak handle budak macam ni... tapi tak jadik jugek... suruh peluk bagai... habis aku kena tendang... huhu... sakit weh!!! ni dah lama dia tak tantrum sejak dah sekolah... sebab biasa kalau dia nak start wat perangai... abah dia ada... kalau dengan abah dia... boleh pulak ko tak jadi tantrum sebab memang kono la ekau ngan abah... pastu lari kat mak kan... tapi... dengan mak ko... memang jadi sokmo... haish!!

haritu gi kenduri aqiqah cucu sedara... cucu... jangan tak tau... alah... belah mbah anang dah beso dah cucu aku... dah masuk u... dah boleh kawin lagi... hiks! belah mbah wan je yang baru lagi kawen... acane kisahnyer... aku tegur mia main sendiri kat kawasan lapang... time tu dia berdua je dgn sepupunya Aleesya... k, dua2 budak pompuan... as semua orang tau... zaman ni budak2 kena perati... takleh bia... aku pun risau... nak dapat anak bukan senang weh... walaupun aku garang... ada Mia takut dengan aku?? memang taklah... nanti dia akan cakap... 'mama jahat!'... cuba abah dia yang marah... lari kat mak jugak kan???? cettt!!! aku tak amik hati pun... kecik2 dulu aku gitu jugak.. ahaks!

Berbalik pada cite tadi... Mia tak puas hati aku suruh duduk dekat dengan aku... so, dia buat keras duduk dengan orang lain tapi still aku nampak.. aku wat tak tau jer.. then, mbah wan ajak balik... aku ajak balik dia keraskan badan.. huhu... orang2 yang ada kat sekeliling suruh aku dukung... hello... kalau budak umo setahun dua tu xpelah ni nak masuk 6 tahun... ni kalu aku dukung kompem meronta... dahla baru lepas urut... peranakan aku memang senang jatuh... then mbah wan angkat... pastu aku lak angkat sampai dekat kawasan lapang tu... dia meronta.. aku tak larat... aku letak... lantak situ... dahla panas... dia leh guling2 kat situ... aku masuk kete terus jalan... baru dia bangun lariiii... sambil jerit 'mama!!!!!'... terpaksa keraskan hati... kalau tak, tak balik aku... dahla letih kena sepak dengan Mia... huhu... bentikan kete... boleh dia terus baring kat jalan tu... adoyai... anak... anak... untuk pengetahuan... driver adalah Cek Su... aku kelindan jer... hihi...

aku angkat Mia n pangku... terus dia diam... sib baik diam... tak larat dah mak ko... huhu... ngantuk sebenarnye yang tantrum sampai gitu sekali... sepanjang jalan tido... nak tido tu tido jelah yang ngamuk tu pehal? stress mak ko nak... sampai umah sambung tido... then, abang aku balik umah... ada sepupu ramai... dia bangun n main... elok jer... yelah.. kat umah kan sejuk... kat kenduri kan panas campur ngantuk bagai...

bila dia dah ok gitu... sajelah aku tanya... nape mia ngamuk tadi? 'ntah, mia pun tak tau'... cesss... bikin malu sajer... sume orang kat kenduri tengok tau tak????

kat sini nak citer.. itulah salah satu sebab nape aku malas nak kemana2 dengan anak2 kalau En Somi takde... aku takleh nak handle tantrum Mia... kalau diberi pilihan aku lebih rela bawa Afi dari Mia... Afi kuat kencing je... nak kencing gi tandas... abis cite... ni tantrum... stress weh!!! memula aku tak nak pergi kenduri tu... orang suruh pegi gak... aku nak gi sendiri.. mia nak ikut... hambik... puas hati nampak anak aku nye perangai... baikkk sangat... kan... femes emes aku haritu...

k, tu je nak cite.. ahkak yang malu

bye.wassalam.


No comments:

Post a Comment